Akredytacja szpitali

Akredytacja

Kluczowym czynnikiem w kwestii zapewnienia pacjentom odpowiedniej opieki, a także utrzymania się na rynku usług medycznych, jest utrzymanie najwyższej możliwej jakości świadczonych usług. W celu stworzenia możliwie wiarygodnej oceny powyższych kwestii tworzone są systemy akredytacyjne, na podstawie których oceniana jest jakość usług, które świadczy dana placówka medyczna. Zachęcamy do sprawdzenia szczegółów naszych usług, jeśli nurtuje Państwa pytanie: akredytacja szpitali – co to jest i jak ją uzyskać?

Akredytacja szpitali – co to jest?

Systemy akredytacyjne są systemami oceny opieki zdrowotnej świadczonej przez dane placówki. Korzysta się z nich na całym świecie. Standardy te tworzone są przez różnorodne podmioty, lecz ich cechami wspólnymi jest niezależność, rzetelność oceny według jasnych kryteriów, a także możliwość dobrowolnego przystąpienia do systemu.

W Polsce akredytacja szpitali oraz innych placówek medycznych możliwa jest dzięki Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ), które zostało powołane w 1994 roku przez Ministra Zdrowia. Instytucja ta, przy udziale ekspertów z m.in. USAID (Amerykańska Agencja ds. Rozwoju Międzynarodowego) i JCAHO (Wspólna Komisja ds. Akredytacji Organizacji Ochrony Zdrowia) opracowała obowiązujące dziś standardy. Ujęte są one w formie takich dokumentów, jak Program Akredytacji Podstawowej Opieki Zdrowotnej z 2011 roku. Zgodnie z zarządzeniem Prezesa NFZ z 2019 roku placówka, która spełnia kryteria, jakie określa program akredytacji szpitali, może liczyć na wzrost stawek kapitacyjnych. Podmiot spełniający określone standardy ma zatem szansę nie tylko na wzrost zaufania wśród pacjentów, czy rozwój kompetencji personelu, ale też korzyści finansowe.

Akredytacja dla szpitala – jak ją uzyskać?

Nasze przedsiębiorstwo oferuje audyty gotowości do spełnienia wymogów, jakie nakłada program akredytacji szpitali. Nasi eksperci weryfikują, czy placówka spełnia kryteria określane przez NFZ. Wyniki naszych prac przedstawiamy w formie szczegółowego raportu, który pozwoli ocenić, w jakich obszarach standardy zostały już osiągnięte, a jakie mogą wymagać dopracowania oraz zmian.

Co jest oceniane, gdy tym, co chce uzyskać dana placówka, jest akredytacja szpitala? Procedury różnią się w zależności od charakteru działalności podmiotu. W przypadku placówek Podstawowej Opieki Zdrowotnej ocenia się m.in. wszechstronność opieki, przestrzeganie praw pacjenta, dokumentację medyczną, organizację jednostki oraz jej infrastrukturę. Przy ocenie szpitali dochodzi do tego jeszcze np. ciągłość opieki, kontrola zakażeń, laboratorium, diagnostyka obrazowa, czy odżywianie.

To, czy akredytacja dla szpitala lub innej placówki zostanie przyznana, zależy od uzyskanej oceny punktowej. Jeden punkt w danej kategorii oznacza brak spełniania wymagań, 3 – częściowe spełnianie, natomiast 5 – pełną zgodność ze standardem. Akredytacja szpitali i placówek Podstawowej Opieki Zdrowotnej jest przyznawana, gdy dany podmiot uzyska minimum 75% możliwej do uzyskania liczby punktów.

Standardy Akredytacyjne w Placówkach Służby Zdrowia

Program akredytacji szpitali funkcjonuje w Polsce od 1998 roku.  System został opracowany i wprowadzony przez Ośrodek Akredytacji i Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ) w Krakowie na podstawie wzorów czołowych instytucji akredytujących na świecie. Zestaw standardów dla polskich podmiotów leczniczych, został utworzony przez środowisko przedstawicieli medycznych przy pomocy ekspertów zagranicznych z USAID (Amerykańska Agencja ds. Rozwoju Międzynarodowego) i JCAHO (Wspólna Komisja ds. Akredytacji Organizacji Ochrony Zdrowia).

Wymogi akredytacji obejmujące kluczowe obszary udzielania świadczeń medycznych w poszczególnych jednostkach szpitalnych i Podstawowej Opieki Medycznej zostały poniżej przedstawione z podziałem na rodzaj placówki ochrony zdrowia.

Wymagania akredytacyjne dla placówek Podstawowej Opieki Zdrowotnej – POZ:

  1. WO – Wszechstronność Opieki
  2. PP – Prawa Pacjenta
  3. PJ – Poprawa Jakości
  4. BO – Bezpieczeństwo Opieki
  5. ZW – Zespół Współpracowników
  6. DM – Dokumentacja Medyczna
  7. OJ – Organizacja Jednostki
  8. IN – Infrastruktura

Wymagania akredytacyjne dla SZPITALI:

  1. CO – Ciągłość Opieki
  2. PP – Prawa Pacjenta
  3. OS – Ocena Stanu Pacjenta
  4. OP – Opieka nad Pacjentem
  5. KZ – Kontrola Zakażeń
  6. ZA – Zabiegi i Znieczulenia
  7. FA – Farmakoterapia
  8. LA – Laboratorium
  9. DO – Diagnostyka Obrazowa
  10. OD – Odżywianie
  11. PJ – Poprawa Jakości i Bezpieczeństwo Pacjenta
  12. ZO – Zarządzanie Ogólne
  13. ZZ – Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
  14. ZI – Zarządzanie Informacją
  15. ŚO – Zarządzanie Środowiskiem Opieki

Korzyści wynikające z akredytacji:

  • wzrost poziomu jakości i bezpieczeństwa opieki medycznej
  • zacieśnianie więzi z pacjentem – satysfakcja pacjenta
  • podnoszenie świadomości i kwalifikacji personelu
  • monitorowanie działalności
  • realizacje wewnętrznych projektów jakościowych
  • promowanie prawidłowych wzorców organizacyjnych
  • wzrost poziomu bezpieczeństwa zatrudnionego personelu
  • poprawę procesu komunikacji między działami
  • standaryzacje zasad sprawowania opieki nad pacjentem
  • wzrost konkurencyjności danej jednostki medycznej.

Filarem akredytacji jest ciągłe doskonalenie. Taki wzorzec wynika z przekonania, że jednostka medyczna zgłaszająca się do programu jest zainteresowana ciągłym podnoszeniem jakości świadczonych usług i zmianami codziennego funkcjonowania.