Outsourcing środowiskowy
- Strona główna
- Outsourcing środowiskowy
Outsourcing środowiskowy
Jesteśmy zespołem pracowników z wieloletnim doświadczeniem w branży ochrony środowiska. W naszej ofercie znajdą Państwo specjalistyczną pomoc w sprostaniu następującym obowiązkom w zakresie ochrony środowiska:
1. Wykonanie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i uzyskanie decyzji środowiskowych.
Nasi specjaliści pomogą Państwu w uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia i/lub przeprowadzeniu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Posiadamy wieloletnie doświadczenie w pisaniu wniosków o wydanie różnego rodzaju pozwoleń sektorowych. Oferujemy pomoc w uzyskaniu:
- pozwolenia zintegrowanego
- pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza lub zgłoszenie instalacji powodującej emisję gazów i pyłów do powietrza
- pozwolenia na wytwarzanie odpadów
- pozwolenia wodnoprawnego
- zezwolenia na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów.
2. Gospodarowanie Odpadami
Przedsiębiorca gospodarujący odpadami, zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. 2013 poz. 21 z późn. zm.) zobowiązany jest do:
- rejestracji w Bazie BDO i posiadania numeru rejestrowego (niektórzy przedsiębiorcy są z tego obowiązku zwolnieni – więcej przeczytasz w zakładce BDO – można dać przekierowanie),
- klasyfikacji odpadów (zgodnie z obowiązującym Katalogiem odpadów),
- właściwego magazynowania odpadów,
- prowadzenia ewidencji odpadów (Karta Przekazania Odpadów i Karta Ewidencji Odpadów) – od stycznia 2021 roku ewidencja prowadzona musi być wyłącznie elektronicznie poprzez bazę BDO,
- pozyskiwania Dokumentu potwierdzającego unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych (DPU),
- w przypadku przekazywania odpadów osobom fizycznym uzyskiwanie oświadczeń potwierdzających takie przekazanie,
- składania do Urzędu Marszałkowskiego zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania odpadów – od 2019 roku sprawozdanie to wprowadzane jest w wersji elektronicznej za pośrednictwem bazy BDO,
- przekazywania odpadów uprawnionym podmiotom.
Oferujemy Państwu stałą, kompleksową obsługę bazy BDO, a także szkolenia w zakresie obsługi BDO, usługę wykonania rocznego raportu dotyczącego gospodarowania odpadami oraz doradztwo w zakresie gospodarowania odpadami.
3. Wykonania rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi.
W naszej ofercie znajdziecie Państwo usługę wykonania rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach oraz gospodarowania odpadami opakowaniowymi.
Obowiązek sprawozdawczy w tym zakresie maja podmioty które zajmują się:
a) gospodarowaniem opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi
Zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. 2013 poz. 888 z późn. zm.) do składania: „Rocznego sprawozdania o produktach w opakowaniach, opakowaniach, o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi oraz opłacie produktowej” zobowiązane są podmioty które:
wytwarzają opakowania (dawne OPAK-1),
- importują opakowania lub dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań (dawne OPAK-2),
- eksportują produkty w opakowaniach lub dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach (dawne OPAK-3),
- wprowadzają produkty w opakowaniach powyżej jak i poniżej 1 Mg (dawne OŚ-OP1),
- organizacje odzysku opakowań.
b) wprowadzaniem na terytorium kraju produkty (opony i oleje)
Przedsiębiorcy którzy wprowadzają na terytorium kraju produkty (opony i oleje) zgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 639 z późn. zm) także zobowiązani są do składania „Rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi”.
c) obrotem sprzętem elektrycznym i elektronicznym
d) obrotem bateriami i akumulatorami
Służymy profesjonalnym doradztwem umożliwiającym sprostanie także pozostałym obowiązkom nałożonym na podmioty zajmujące się gospodarką opakowaniami, produktami, sprzętem elektronicznym bądź obrotem bateriami i akumulatorami. Wychodząc naprzeciw indywidualnym potrzebom możemy prowadzić dla Państwa bieżącą ewidencję opakowań, wprowadzonego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, czy ewidencję ilości i masy wprowadzonych baterii i akumulatorów, a także pomożemy w znalezieniu organizacji odzysku.
4. Obowiązki wynikające ze stosowania substancji zubożających warstwę ozonową oraz niektórych gazów cieplarnianych
Nasi specjaliści pomogą Państwu w sprostaniu wymaganiom ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz niektórych gazach cieplarnianych (Dz.U. 2015 poz. 881 z późn. zm) m.in. w:
- rejestracji w Centralnym Rejestrze Operatorów Urządzeń (CRO) urządzeń
- oraz systemów p.poż zawierających substancje kontrolowane lub fluorowane gazy cieplarniane,
- prowadzeniu kart urządzeń i systemów ochrony p.poż,
- sporządzaniu i składaniu sprawozdań w Centralnym Rejestrze Operatorów do wyspecjalizowanej jednostki (Instytut Chemii Przemysłowej w Warszawie).
5. Wykonanie sprawozdania dotyczącego korzystania ze środowiska
Podmiot korzystający ze środowiska zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.) ma obowiązek sporządzania sprawozdań z zakresu korzystania ze środowiska oraz uiszczania naliczonych w nich opłat.
Nasz zespół przygotuje dla Państwa sprawozdanie dotyczące korzystania ze środowiska oraz obliczy wysokość należnej opłaty.
6. Wykonanie raportu do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBIZE)
- Proponujemy Państwu wykonanie corocznego raportu do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE). Wykonanie raportu jest obowiązkiem każdego podmiotu korzystającego ze środowiska w zakresie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Obowiązek rejestracji w KOBiZE i raportowania narzuca art. 7 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz.U. 2009 nr 130 poz. 1070 z póżn.zm.
(więcej)
7. Wykonanie sprawozdania dotyczącego Uwalniania lub transferowania poza instalację zanieczyszczeń
Podmioty prowadzące instalację – działalność wymienioną w załączniku nr I oraz II do Rozporządzenia (WE) Nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (…) są zobowiązane do sporządzania rocznego sprawozdania o ilości i rodzajach uwalnianych lub transferowanych poza instalację zanieczyszczeń (odpadów, ścieków, emisji do powietrza) w bazie danych prowadzonej przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska – Krajowy Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń. Oferujemy Państwu pomoc także w wykonaniu sprawozdania PRTR.
8. Naliczanie opłaty za usługi wodne
Podmioty gospodarcze korzystające z wód zobowiązane są do kwartalnego rozliczenia opłaty za usługi wodne. Opłata za pobór wód składa się z opłaty stałej oraz opłaty zmiennej, uzależnionej od ilości wód pobranych. Z kolei w skład opłaty za usługi wodne za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi wchodzą opłata stała oraz opłata zmienna, wynikająca z ilości i jakości ścieków wprowadzanych w ramach pozwolenia wodno prawnego albo pozwolenia zintegrowanego. Opłatę za usługi wodne rozlicza się na koniec każdego kwartału.
Ponadto proponujemy Państwu kompleksowe usługi w zakresie:
- Doradztwa środowiskowego
- Stałej obsługi w zakresie ochrony środowiska
- Przeprowadzenia audytu zgodności z wymaganiami prawnymi z zakresu ochrony środowiska
- Pomocy we wdrożeniu w Państwa przedsiębiorstwie Systemu Ekozarządzania i Audytu EMAS
- Szkolenia z zakresu ochrony środowiska – Zakładka Szkolenia – przekierowanie na zakładkę ogólną szkolenia
Ochrona środowiska
Temat ochrony środowiska cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród współczesnego społeczeństwa.
W związku ze wzrostem nacisku społecznego oraz polityczno-ekonomicznego na aspekty środowiskowe współcześni przedsiębiorcy muszą zmagać się z licznymi obowiązkami z zakresu ochrony środowiska.
Ochrona środowiska i związane z nią prawo to obszar wysoce specjalistyczny, dlatego też do prawidłowego wykonywania wszystkich obowiązków potrzebna jest ekspercka wiedza z tego zakresu. W tym miejscu pojawia się nasz wykwalifikowany zespół doradców który pomoże Państwu ze wszelkiego rodzaju problemami.
Jako firma zrealizowaliśmy szereg projektów i zadań z zakresu ochrony środowiska. Naszym celem jest budowa długotrwałej i owocnej współpracy z Klientami. Naszą ofertę kierujemy przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy z powodów ekonomicznych lub organizacyjnych nie chcą tworzyć w swoich firmach osobnych etatów lub działów zajmujących się ochroną środowiska.
Wszystkie nasze usługi wykonywane są dla Państwa z zachowaniem najwyższej staranności oraz indywidualnego podejścia do potrzeb Klienta. Naszą ofertę dostosowujemy do Państwa potrzeb.
Oferujemy doradztwo w trakcie bezpośredniego spotkania, a także w formie e-learningowej oraz w formie wideo konferencji z wykorzystaniem najnowszych technologii.
Doradztwo
Doradztwo środowiskowe kierujemy przede wszystkim do firm, które same realizują obowiązki wynikające z prawa ochrony środowiska, ale mają zapytania i wątpliwości przy ich wdrażaniu (wypełnianiu).
Pragniemy być dla Państwa doradcą, który kompleksowo pomoże przy rozwiązywaniu problemów związanych z ochroną środowiska.
Korzystając z doradztwa środowiskowego prowadzonego przez naszą firmę zyskujecie Państwo pewność, że wszystkie aspekty funkcjonowania firmy w zakresie zgodności z wymaganiami Ochrony Środowiska będą Państwu znane, co pozwoli na terminowe i rzetelne wywiązywanie się z obowiązków formalno-prawnych.
Czas poświęcany dotąd na śledzenie zmian prawnych, doszkalanie pracowników, wyjaśnianie kwestii spornych związanych z zagadnieniami ochrony środowiska, mogą Państwo przeznaczyć na zwiększenie efektywności swojej podstawowej działalności.
Doradztwo środowiskowe – co oferujemy?
- Analizę poprawności prowadzenia miesięcznej ewidencji w zakresie gospodarki odpadami (karty przekazania odpadów oraz karty ewidencji odpadów, oświadczenia przekazania odpadów osobom fizycznym, dokumenty potwierdzające unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych).
- Weryfikację poprawności sporządzania oraz terminowości składania rocznych zbiorczych zestawień danych o ilości i rodzaju wytworzonych w danym roku kalendarzowym odpadów wraz z informacjami o sposobach gospodarowania odpadami poddanymi odzyskowi, unieszkodliwianiu, zbieraniu.
- Pomoc w zidentyfikowaniu obszarów wymagających uwzględnienia w zbiorczym zestawieniu informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz naliczenia dla nich opłaty za korzystanie ze środowiska. Weryfikację poprawności
- i terminowości sporządzanych przez firmę sprawozdań z korzystania ze środowiska.
- Wsparcie merytoryczne przy rejestracji podmiotu w Krajowej Bazie KOBIZE oraz wprowadzaniu raportu o emisji gazów cieplarnianych i innych substancji.
- Wsparcie merytoryczne przy rejestracji podmiotu w BDO oraz podczas wystawiania kart przekazania odpadów, prowadzenia ewidencji poprzez bazę BDO.
- Analizę prowadzonej gospodarki opakowaniami (prowadzenie ewidencja opakowań wprowadzanych na rynek krajowy, osiąganie wymaganych poziomów odzysku i recyklingu opakowań, rozliczanie opłaty produktowej, posiadanie umowy
- z Organizacją Odzysku, sporządzanie sprawozdania o gospodarowaniu opakowaniami, rozliczanie kampanii edukacyjnych).
- Doradztwo środowiskowe w zakresie prowadzenia gospodarki odpadami w przedsiębiorstwie (identyfikacja i klasyfikacja odpadów zgodnie
- z katalogiem odpadów, selektywna zbiórka odpadów, właściwe ich magazynowanie, przekazywanie uprawnionym podmiotom, posiadanie stosownych pozwoleń i zezwoleń na gospodarowanie odpadami).
- Analizę obowiązków dotyczących substancji zubożających warstwę ozonową oraz niektórych gazów cieplarnianych (rejestracja i prowadzenie karty urządzeń i systemów ochrony p.poż., serwis tych urządzeń i systemów przez certyfikowane podmioty, sprawozdawczość dotycząca importu, eksportu i stosowania substancji kontrolowanych i f-gazów).
- Analizę spełniania wymagań wynikających z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz ustawy
- o bateriach i akumulatorach.
- Weryfikację zakładu pod kątem posiadania wymaganych pozwoleń z zakresu ochrony środowiska oraz wywiązywania się z obowiązków nałożonych posiadanymi decyzjami administracyjnymi (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, pozwolenie zintegrowane, pozwolenie na wytwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów, pozwolenie na emisję zanieczyszczeń/zgłoszenie instalacji, pozwolenie wodnoprawne).
- Analizę poprawności postępowania z wykorzystywanymi substancjami i mieszaninami niebezpiecznymi (właściwe ich przechowywanie, prowadzenie rejestru stosowanych substancji i mieszanin niebezpiecznych, udostępnianie aktualnych kart charakterystyki, stosowanie odpowiednich zabezpieczeń).
Koszt usługi doradczej to 150 zł/h netto.
Stała obsługa w zakresie ochrony środowiska
Naszą ofertę usługi outsourcingu środowiskowego kierujemy przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy z powodów ekonomicznych lub organizacyjnych nie chcą tworzyć w swoich firmach osobnych etatów lub działów zajmujących się ochroną środowiska.
Oferujemy realizację wybranych obowiązków z zakresu ochrony środowiska na zasadzie zewnętrznej obsługi podmiotów gospodarczych.
Nasza oferta obejmuje przede wszystkim:
a) koordynację działań związanych z problematyką ochrony środowiska w zakresie bieżącej eksploatacji, jak również planowanych inwestycji tj. budowa, zmiana sposobu użytkowania,
b) naliczanie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska:
spalanie paliw w silnikach (np. pojazdy samochodowe),
spalanie paliw w kotłach,
emisję technologiczną (spawanie, wykorzystywanie substancji chemicznych itp.),
c) sporządzanie wszelkiego rodzaju zbiorczych zestawień, informacji i sprawozdań, do których podmiot jest zobowiązany w zakresie ochrony środowiska; m. in.:
- sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadam poprzez bazę BDO,
- sprawozdania z zakresu ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
- sprawozdania z zakresu ustawy o bateriach i akumulatorach,
- sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi poprzez bazę BDO,
- sporządzanie raportów KOBiZE,
- sporządzanie sprawozdań PRTR,
d) weryfikacja i koordynowanie prowadzonej przez Zakład ewidencji odpadów poprzez bazę BDO,
e) weryfikacja prowadzonych przez Zakład zeszytów eksploatacji urządzeń ochrony środowiska,
f) inicjowanie i koordynowanie, wymaganych decyzjami z zakresu ochrony środowiska, pomiarów i badań,
g) weryfikowanie zgodności wyników pomiarów z aktualnymi pozwoleniami,
h) monitorowanie zmian w prawodawstwie z zakresu ochrony środowiska i przedstawianie propozycji sposobu ich realizacji,
i) reprezentowanie podmiotu przed urzędami i służbami kontrolnymi z zakresu ochrony środowiska,
j) pomoc w realizacji zarządzeń pokontrolnych,
k) pomoc w znalezieniu odpowiednich firm zewnętrznych (firmy odbierające odpady, Organizacje Odzysku, itp.),
l) okresowe szkolenia dla pracowników z zakresu przepisów ochrony środowiska,
m) okresowe audyty środowiskowe,
n) wypełnianie formularzy GUS z zakresu ochrony środowiska.
Zakres outsourcingu może być modyfikowany w zależności od potrzeb Klienta.
Outsourcing środowiskowy pozwoli Państwu skoncentrować się na najistotniejszych aspektach działalności Państwa firmy, pozostawiając sprawy związane ze środowiskiem w rękach wykwalifikowanych specjalistów. Proces przejęcia odbywa się pod Państwa stałą kontrolą, co pozwala na elastyczne dopasowanie się do oczekiwań względem dalszej współpracy.
Miesięczny koszt oferowanego outsourcingu zależny jest od wybranego przez Państwa zakresu, ceny zaczynają się od 300 zł netto.
Audyt środowiskowy
Audyty zgodności z wymaganiami prawnymi z zakresu ochrony środowiska są najlepszym sposobem sprawdzenia spełniania przez Państwa firmę wymagań prawnych, a także poznania konsekwencji z tytułu nieprzestrzegania tych wymagań i działań umożliwiających wyeliminowane uchybień w tym zakresie.
Audyty przeprowadzane są w miejscu działalności organizacji, opierają się na wizji lokalnej, zapoznaniu się z wybraną dokumentacją organizacji wskazaną przez naszego specjalistę.
Audyty na zgodność z wymaganiami prawnymi są prowadzone przez doświadczonych praktyków i specjalistów z zakresu ochrony środowiska.
Audyty kończą się sporządzeniem raportu zawierającego wykaz wymagań prawnych obowiązujących daną organizację, ocenę zgodności z tymi wymaganiami i zalecane działania korygujące.
Wszystkie nieprawidłowości pomożemy Państwu skutecznie usunąć.
Serdecznie zachęcamy Państwa do skorzystania z naszej oferty i skontaktowanie się z pracownikami naszego biura.
Cena audytu ustalana jest indywidualne z klientem. Pełną ocenę zgodności wymaganiami prawnymi z zakresu ochrony środowiska w Państwa firmie można uzyskać już za kwotę 1500 zł netto.
W celu uzyskania większej ilości informacji zapraszamy do kontaktu naszymi specjalistami z działu środowiska.
Sprawozdawczość
Przepisy prawa narzucają na Przedsiębiorców obowiązek przygotowania i przekazania odpowiednim organom administracji związanym z Ochroną środowiska szeregu zestawień i raportów dotyczących aspektów środowiskowych. Co roku podmioty prowadzące swoją działalność zobowiązane są do przekazania wymienionych poniżej raportów środowiskowych.
1. Sprawozdanie dotyczące opłaty za korzystanie ze środowiska
Podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty, ma również obowiązek wnieść należną opłatę oraz przedłożyć związane z nią sprawozdanie do urzędu marszałkowskiego w terminie do 31 marca roku następującego po roku sprawozdawczym.
Uregulowania prawne dotyczące opłaty za korzystanie ze środowiska zawarte są w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2019 poz. 1396 z późn. zm.).
Naliczonej opłaty, której wartość nie przekracza kwoty 800 PLN za dany rodzaj korzystania ze środowiska nie wnosi się.
Jeżeli naliczona opłata nie przekroczy kwoty 100 zł przedsiębiorcy zwolnieni są z obowiązku składania wykazu opłat środowiskowych do urzędu marszałkowskiego. Przedsiębiorcy nadal jednak mają obowiązek naliczania opłat środowiskowych, ale poniżej tej kwoty nie muszą wysyłać sprawozdania.
Ww. ustawa Prawo ochrony środowiska ujednoliciła zasady naliczania i uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska, którymi zostały objęte niżej wymienione elementy korzystania ze środowiska.
Opłata środowiskowa za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza:
- z kotłowni,
- ze spalania paliw przez środki transportu,
- z procesów technologicznych, np.: malowanie, lakierowanie, spawanie, obróbka drewna, galwanizacja, wyrób masy bitumicznej, wędzenie itp.,
- z przeładunku benzyn silnikowych,
- z chowu lub hodowli drobiu.
Opłaty środowiskowe za składowanie odpadów
Podmiotem zobowiązanym do naliczania i uiszczania opłat za składowanie odpadów jest przede wszystkim zarządzający składowiskiem odpadów, ale w niektórych sytuacjach obowiązek ten dotyczy innych posiadaczy odpadów, którzy gospodarują nimi niezgodnie z przepisami prawa.
Brak wymaganego pozwolenia skutkuje koniecznością ponoszenia opłat podwyższonych.
Np. w przypadku braku wymaganego pozwolenia na:
- wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów,
Zgodnie z art. 292 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 627 z późn. zm.) podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłatę podwyższoną o 500%.
2. Sprawozdanie do Krajowej Bazy KOBIZE Raport do Krajowej Bazy KOBIZE, który składa się drogą elektroniczną winien zawierać informacje o:
- instalacjach i emitorach będących źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza,
- wielkościach emisji substancji wprowadzanych do powietrza,
- wielkościach produkcji oraz charakterystyce surowców i paliw towarzyszących emisjom,
- środkach technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji,
- wielkościach emisji zredukowanej i emisji unikniętej w wyniku realizacji przedsięwzięć,
- planowanych terminach uruchomienia nowych przedsięwzięć oraz wielkości emisji substancji wprowadzanych do powietrza z tych przedsięwzięć,
- czasach pracy instalacji oraz czasach odstawienia lub wyłączenia z eksploatacji.
Obowiązek składania raportów spoczywa na każdym podmiocie korzystającym ze środowiska, nawet poprzez eksploatację jednego samochodu służbowego.
3. Sprawozdanie związane z obowiązkiem uiszczenia opłaty produktowej
Opłata produktowa, znana także jako opłata opakowaniowa, została wprowadzona w Polsce 1 stycznia 2014 roku. To rodzaj ekologicznej opłaty, która jest naliczana i wpłacana w przypadku wprowadzenia na polski rynek produktów w opakowaniach.
Z definicji opłata produktowa musi zostać wniesiona przez przedsiębiorcę w przypadku niewykonania obowiązku zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych.
Obowiązek rozliczania opłaty produktowej dotyczy szerokiej rzeszy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Do jej rozliczenia zobligowani są:
- wprowadzający na rynek krajowy opakowania,
- wprowadzający na rynek krajowy sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- wprowadzający na rynek krajowy baterie i akumulatory,
- wprowadzający na rynek krajowy produkty (oleje i opony).
Poprzez wprowadzenie na rynek krajowy rozumiane jest:
- pakowanie swoich produktów i sprzedawanie (pod własnym logo); sprowadzanie z zagranicy opakowań i produktów w opakowaniach,
- produkowanie i sprzedawanie (pod własnym logo) oraz sprowadzanie z zagranicy: sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii i akumulatorów, opon oraz olejów.
Opłata produktowa, a poziom odzysku i recyklingu
Obowiązek wniesienia opłaty produktowej ciąży na przedsiębiorcach, którzy nie wykonali obowiązku w zakresie:
zapewnienia odzysku, a szczególnie recyklingu odpadów takiego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów wprowadzonych przez niego na terytorium kraju,
zapewnienia odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, takiego samego rodzaju jak odpady opakowaniowe powstałe z tego samego rodzaju opakowań jak opakowania, w których zostały wprowadzone produkty
osiągnięcia poziomów zbierania zużytych baterii i akumulatorów
osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu.
Obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu przedsiębiorca może zlecić organizacji odzysku opakowań. Organizacja odzysku opakowań przejmie obowiązek wprowadzającego produkty w opakowaniach na podstawie umowy, w odniesieniu do całej masy opakowań jednego lub kilku rodzajów, jakie firma wprowadziła do obrotu w danym roku kalendarzowym.
Od 1 stycznia 2020 roku roczne sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi składa się poprzez wypełnienie elektronicznego formularza bdo za pośrednictwem indywidualnego konta utworzonego przez Marszałka Województwa przy dokonywaniu wpisu do rejestru bdo.
Opłata produktowa, a publiczne kampanie edukacyjne
Ponadto przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach od 2014 roku są zobowiązani do prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Na kampanie edukacyjne powinno się przekazywać co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym. Wartość ta przeznaczona jest na publiczne kampanie edukacyjne lub na rachunek Urzędu Marszałkowskiego zgodnego z siedzibą lub miejscem zamieszkania (do 31 grudnia roku sprawozdawczego). W ramach rocznego sprawozdania należy przedłożyć informację wskazującą na wysokość środków, jakie przeznaczone zostały na publiczne kampanie edukacyjne.
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty z zakresu działalności szkoleniowej i konsultingowej w odniesieniu do tematu opłaty produktowej.
5. Sprawozdanie związane z obowiązkiem uiszczenia opłaty recyklingowej
Opłata recyklingowa to opłata, którą pobiera od swoich klientów przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego (np. sklep spożywczy) lub hurtowego za wydane im torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów.
Przedsiębiorcy tacy również mają obowiązek zarejestrowania się w Rejestrze BDO i sporządzenia rocznego sprawozdania!
Za co pobierana jest opłata recyklingowa?
Od 1 września 2019 roku opłata recyklingowa pobierana jest za wszystkie reklamówki foliowe oprócz bardzo lekkich toreb o grubości materiału określonego ustawowo poniżej 15 mikrometrów (tzw. jednorazowych zrywek), będących używanych ze względów higienicznych do pakowania żywności sprzedawanej luzem.
Wysokość stawki opłaty recyklingowej wynoszącą 20 gr określono w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 27.08.2019 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej. Oczywiście do tej obowiązkowej opłaty prowadzący sklep może doliczyć właściwą cenę opakowania, np. 15 gr, co oznacza, że ostateczna cena, jaką będzie musiał zapłacić klient, nabywając taką torbę, wyniesie w tym przypadku 40 gr.
Uwaga! Opłaty należy wnosić do 15 dnia miesiąca następującego po danym kwartale, w którym powyższe opłaty zostały pobrane. Wszelka opłata recyklingowa za reklamówki wnoszona musi być na specjalne, wydzielone w tym celu konto bankowe, które zostało ustanowione przez właściwego marszałka województwa.
Opłata recyklingowa – sprawozdanie
Przedsiębiorcy oferujący w jednostkach handlowych torby na zakupy objęte opłatą recyklingową są zobowiązani również do corocznego składania sprawozdań zawierających informację o liczbie nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego.
Sprawozdanie za rok ubiegły należy złożyć do 15 marca każdego roku.
Od 1.01.2020 r. przedsiębiorcy oferujący torby na zakupy objęte opłatą recyklingową są również obowiązani do prowadzenia ewidencji nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego w danym roku kalendarzowym, w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej.
Uwaga! Przedsiębiorcy prowadzący kilka sklepów albo hurtowni muszą prowadzić ewidencję dla każdego sklepu osobno. Taką dokumentację należy przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego owe informacje dotyczą.
6. Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami
Do złożenia sprawozdania odpadowego w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) zobowiązani są:
- wytwórcy odpadów zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów,
- prowadzący działalność polegającą na gospodarowaniu odpadami zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów, z wyłączeniem prowadzącego odbieranie odpadów komunalnych, w zakresie zbierania odpadów, lub przetwarzania odpadów,
- podmioty prowadzące działalność polegającą na wydobywaniu odpadów ze składowiska odpadów lub ze zwałowiska odpadów, na podstawie zgody na wydobywanie odpadów lub decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów w fazie poeksploatacyjnej.
Koszt wykonania sprawozdania zależny jest od zakresu Państwa działalności, ceny zaczynają się już od 300 zł netto.
W celu uzyskania większej ilości informacji zapraszamy do kontaktu naszymi specjalistami z działu środowiska .
Dokumentacja środowiskowa
Korzystanie ze środowiska, w ramach prowadzenia działalności gospodarczej jest dozwolone po uzyskaniu stosownych pozwoleń wydawanych przez właściwe organy ochrony środowiska ustalające zakres i warunki korzystania ze środowiska.
Oferujemy Państwu kompleksowe opracowanie wniosków wraz z niezbędnymi załącznikami do uzyskania pozwoleń i/lub decyzji
z zakresu ochrony środowiska.
- Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko
Procedura oceny oddziaływania na środowisko to bardzo skomplikowany proces,
w związku z czym oferujemy Państwu pełne wsparcie w czasie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: od opracowania dokumentacji do czasu wydania decyzji przez urząd. W zależności od rodzaju przedsięwzięcia sporządzana jest karta informacyjna przedsięwzięcia bądź wymagana jest pełna ocena wpływu przedsięwzięcia na środowisko – raport o oddziaływaniu na środowisko.
- Operaty wodnoprawne
Operaty stanowią załącznik do wniosku o wydanie pozwoleń w zakresie prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej. Zgodnie z Art. 389 oraz 390 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku Prawo wodne pozwolenie wodnoprawne jest wymagane na:
- usługi wodne,
- szczególne korzystanie z wód,
- długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej,
- rekultywację wód powierzchniowych lub wód podziemnych,
- wprowadzanie do wód powierzchniowych substancji hamujących rozwój glonów,
- wykonanie urządzeń wodnych,
- regulację wód, zabudowę potoków górskich oraz kształtowanie nowych koryt cieków naturalnych,
- zmianę ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód, mającą wpływ na warunki przepływu wód,
- prowadzenie przez wody powierzchniowe płynące oraz przez wały przeciwpowodziowe obiektów mostowych, rurociągów, przewodów w rurociągach osłonowych lub przepustów,
- prowadzenie przez śródlądowe drogi wodne oraz przez wały przeciwpowodziowe napowietrznych linii energetycznych i telekomunikacyjnych,
- lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a także nowych obiektów budowlanych,
- gromadzenie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią ścieków, odchodów zwierzęcych, środków chemicznych, a także innych materiałów, które mogą zanieczyścić wody, oraz prowadzenie na tych obszarach odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, w tym ich składowania.
- Wnioski z zakresu gospodarki odpadami
Prowadzenie działalności gospodarczej może wymagać uzyskania następujących decyzji administracyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami:
- Pozwolenie na wytwarzanie odpadów powstających w związku z eksploatacją instalacji,
- Zezwolenie na zbieranie odpadów,
- Zezwolenie na przetwarzanie odpadów.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami (Ustawa o odpadach oraz Prawo ochrony środowiska) jako załącznik do wszystkich powyższych wniosków należy do Urzędu złożyć również operat przeciwpożarowy.
Nasz zespół może zaproponować Państwu kompleksową obsługę w tym zakresie – zarówno opracowanie wniosku o wydanie pozwolenia lub zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami jak i przygotowanie operatu przeciwpożarowego.
- Dokumentacje związane z emisją gazów i pyłów do powietrza
Emisja zanieczyszczeń gazów i pyłów do powietrza w określonych przypadkach dozwolona jest po uprzednim uzyskaniu pozwolenia lub dokonaniu zgłoszenia instalacji do odpowiedniego urzędu.
Instalacje takie jak instalacja spawalnicza, instalacja do powlekania, suszarnia czy instalacja do magazynowania materiałów sypkich (silosy) to instalacje emitujące do powietrza rozmaite substancje. Jeśli emisja odbywa się w sposób zorganizowany, czyli np. poprzez komin lub przy pomocy wentylacji mechanicznej, wprowadzanie substancji do powietrza z tych instalacji wymaga z reguły pozwolenia.
Dla niektórych instalacji pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza jest wymagane także wtedy, gdy emisja następuje w sposób niezorganizowany.
Są takie przypadki, kiedy wprowadzanie substancji z instalacji do powietrza nie wymaga pozwolenia. Niektóre instalacje niewymagające pozwolenia wymagają natomiast zgłoszenia. Więcej na ten temat dowiesz się kontaktując się z Działem Środowiska.
Realizację każdego projektu nadzorujemy od początku, do końca, tzn.: od opracowania dokumentacji i złożenia jej do urzędu, aż do uzyskania stosownych pozwoleń.
Koszt wykonania dokumentacji w ramach postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko zaczyna się od kwoty 4000 zł. Minimalny koszt wykonania wniosków o decyzje sektorowe to 2000 zł. Ceny zależą od zakresu opracowania i ustalany jest z każdym klientem indywidualnie.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu naszymi specjalistami z działu środowiska.
Stała obsługa BDO
BDO, czyli Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami pozwala na gromadzenie i zarządzanie informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.
Kto musi się zarejestrować w BDO?
Do BDO musi się zarejestrować praktycznie KAŻDY przedsiębiorca/firma poza nielicznymi wyjątkami, do których należą:
osoba fizyczna oraz jednostka organizacyjna niebędąca przedsiębiorcą, która wykorzystuje odpady na potrzeby własne,
podmiot mający ziemię, na której są stosowane komunalne osady ściekowe do:
uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu,
uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz,
podmiot, który prowadzi nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów opakowaniowych i odpadów w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, takich jak np. leki i opakowania po nich,
transportujący wytworzone przez siebie odpady,
rolnik, będący wytwórcą odpadów, gospodarujący na obszarze poniżej 75 ha.
sklepy i hurtownie, które nie oferują klientom toreb na zakupy wykonanych z tworzywa sztucznego lub oferują wyłącznie bardzo lekkie torby na zakupy nie podlegające opłacie recyklingowej (tzw. zrywki), są zwolnione z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO w zakresie tych toreb.
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i objęci są systemem odbioru odpadów komunalnych są zwolnione z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO, w zakresie tych odpadów.
Co oferujemy w ramach współpracy?
- bieżące wystawianie kart przekazania odpadów w wersji elektronicznej w bazie BDO,
- bieżące prowadzenie ewidencji w wersji elektronicznej w bazie BDO,
- wprowadzanie do bazy BDO wniosków aktualizacyjnych z zakresu gospodarowania odpadami.
- wprowadzanie do bazy BDO rocznych sprawozdań z zakresu gospodarowania odpadami.
Stała obsługa Bazy BDO to koszt od 150 zł netto miesięcznie. Cena usługi zależy od ilości wystawianych w ciągu miesiąca kart przekazania odpadów.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami z działu środowiska.
Efektywność energetyczna
Ustawa o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 roku (Dz.U. 2016 poz. 831 z późn. zm) nakłada na DUŻE przedsiębiorstwa obowiązek przeprowadzania raz na 4 lata audytu energetycznego. Audyt energetyczny przedsiębiorstwa musi zostać przeprowadzony przez podmiot niezależny, tj. zewnętrznych ekspertów, posiadających wiedzę oraz doświadczenie zawodowe w przeprowadzaniu takiego audytu lub przez ekspertów audytowanego przedsiębiorcy, pod warunkiem, że nie są oni bezpośrednio zaangażowani w audytowaną działalność tego przedsiębiorcy.
Z obowiązku wykonywania audytów energetycznych przedsiębiorstwa raz na 4 lata zwolnione będą tylko przedsiębiorstwa posiadające wdrożony i certyfikowany system zarządzania energią określony we właściwych normach (norma ISO 50001) lub system zarządzania środowiskowego zgodny z wymaganiami EMAS, jeżeli w ramach tych systemów przeprowadzono audyt energetyczny przedsiębiorstwa.
Tak więc oferujemy naszą pomoc we wdrożeniu w Państwa przedsiębiorstwie Systemu Eko-zarządzania i Audytu EMAS, co pozwoli Państwu na uniknięcie dodatkowych kosztów związanych z przeprowadzaniem co cztery lata audytów energetycznych.
Krajowy system ekozarządzania i audytu (EMAS) jest najbardziej wiarygodnym spośród obecnie funkcjonujących systemów środowiskowych. Ponadto rejestracja w systemie EMAS daje możliwość znalezienia się w elitarnej grupie instytucji i przedsiębiorstw, postrzeganych (zarówno w Polsce, Europie, jak i na całym świecie) jako organizacje proekologiczne – prowadzące swoją działalność w sposób efektywny i przejrzysty. Wizerunek nowoczesnej firmy wiąże się dziś nieodzownie z jej działalnością na rzecz ochrony środowiska. Bycie firmą przyjazną środowisku jest nie tylko modne, ale również opłacalne.
Cena wykonania audytu ustalana jest indywidualnie z klientem.
Zainteresowanych wdrożeniem ww. sytemu zarządzania prosimy o kontakt z Heleną Wloka tel. 795 456 336.
Nasi specjaliści
W razie zainteresowania prosimy o kontakt z naszymi specjalistami:
Adriannna Herdzin-Stodólka tel: 662-218-310, e- mail: astodolka@agm-konsulting.pl
Agnieszka Nowak-Szmidt tel: 787-091-083, e- mail: anowak@agm-konsulting.pl
Joanna Wiercińska-Białas tel: 883-849-829, e- mail: jbialas@agm-konsulting.pl
Magda Gaczyńska tel: 882-091-483, e- mail: mgaczynska@agm-konsulting.pl
Andrzej Wilk tel: 795-456-337, e- mail: awilk@agm-konsulting.pl
Wojciech Lubojański tel: 602-662-985, e- mail: wlubojanski@agm-konsulting.pl