Sprawozdawczość
- Strona główna
- Sprawozdawczość
Raporty środowiskowe
Przepisy prawa narzucają na Przedsiębiorców obowiązek przygotowania i przekazania odpowiednim organom administracji związanym z Ochroną środowiska szeregu zestawień i raportów dotyczących aspektów środowiskowych. Co roku podmioty prowadzące swoją działalność zobowiązane są do przekazania wymienionych poniżej raportów środowiskowych.
1. Sprawozdanie dotyczące opłaty za korzystanie ze środowiska
Podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty, ma również obowiązek wnieść należną opłatę oraz przedłożyć związane z nią sprawozdanie do urzędu marszałkowskiego w terminie do 31 marca roku następującego po roku sprawozdawczym.
Uregulowania prawne dotyczące opłaty za korzystanie ze środowiska zawarte są w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2024 poz. 54 t.j. z dnia 16 stycznia 2024).
Naliczonej opłaty, której wartość nie przekracza kwoty 800 PLN za dany rodzaj korzystania ze środowiska nie wnosi się.
Jeżeli naliczona opłata nie przekroczy kwoty 100 zł przedsiębiorcy zwolnieni są z obowiązku składania wykazu opłat środowiskowych do urzędu marszałkowskiego. Przedsiębiorcy nadal jednak mają obowiązek naliczania opłat środowiskowych, ale poniżej tej kwoty nie muszą wysyłać sprawozdania.
Ww. ustawa Prawo ochrony środowiska ujednoliciła zasady naliczania i uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska, którymi zostały objęte niżej wymienione elementy korzystania ze środowiska.
Opłata środowiskowa za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza:
- z kotłowni,
- ze spalania paliw przez środki transportu,
- z procesów technologicznych, np.: malowanie, lakierowanie, spawanie, obróbka drewna, galwanizacja, wyrób masy bitumicznej, wędzenie itp.,
- z przeładunku benzyn silnikowych,
- z chowu lub hodowli drobiu.
Opłaty środowiskowe za składowanie odpadów
Podmiotem zobowiązanym do naliczania i uiszczania opłat za składowanie odpadów jest przede wszystkim zarządzający składowiskiem odpadów, ale w niektórych sytuacjach obowiązek ten dotyczy innych posiadaczy odpadów, którzy gospodarują nimi niezgodnie z przepisami prawa.
Brak wymaganego pozwolenia skutkuje koniecznością ponoszenia opłat podwyższonych.
Np. w przypadku braku wymaganego pozwolenia na:
- wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów,
Zgodnie z art. 292 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2024 poz. 54 t.j. z dnia 16 stycznia 2024) podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłatę podwyższoną o 500%.
2. Sprawozdanie do Krajowej Bazy KOBIZE Raport do Krajowej Bazy KOBIZE, który składa się drogą elektroniczną winien zawierać informacje o:
- instalacjach i emitorach będących źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza,
- wielkościach emisji substancji wprowadzanych do powietrza,
- wielkościach produkcji oraz charakterystyce surowców i paliw towarzyszących emisjom,
- środkach technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji,
- wielkościach emisji zredukowanej i emisji unikniętej w wyniku realizacji przedsięwzięć,
- planowanych terminach uruchomienia nowych przedsięwzięć oraz wielkości emisji substancji wprowadzanych do powietrza z tych przedsięwzięć,
- czasach pracy instalacji oraz czasach odstawienia lub wyłączenia z eksploatacji.
Obowiązek składania raportów spoczywa na każdym podmiocie korzystającym ze środowiska, nawet poprzez eksploatację jednego samochodu służbowego.
3. Sprawozdanie związane z obowiązkiem uiszczenia opłaty produktowej
Opłata produktowa, znana także jako opłata opakowaniowa, została wprowadzona w Polsce 1 stycznia 2014 roku. To rodzaj ekologicznej opłaty, która jest naliczana i wpłacana w przypadku wprowadzenia na polski rynek produktów w opakowaniach.
Z definicji opłata produktowa musi zostać wniesiona przez przedsiębiorcę w przypadku niewykonania obowiązku zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych.
Obowiązek rozliczania opłaty produktowej dotyczy szerokiej rzeszy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Do jej rozliczenia zobligowani są:
- wprowadzający na rynek krajowy opakowania,
- wprowadzający na rynek krajowy sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- wprowadzający na rynek krajowy baterie i akumulatory,
- wprowadzający na rynek krajowy produkty (oleje i opony).
Poprzez wprowadzenie na rynek krajowy rozumiane jest:
- pakowanie swoich produktów i sprzedawanie (pod własnym logo); sprowadzanie z zagranicy opakowań i produktów w opakowaniach,
- produkowanie i sprzedawanie (pod własnym logo) oraz sprowadzanie z zagranicy: sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii i akumulatorów, opon oraz olejów.
Opłata produktowa, a poziom odzysku i recyklingu
Obowiązek wniesienia opłaty produktowej ciąży na przedsiębiorcach, którzy nie wykonali obowiązku w zakresie:
zapewnienia odzysku, a szczególnie recyklingu odpadów takiego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów wprowadzonych przez niego na terytorium kraju,
zapewnienia odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, takiego samego rodzaju jak odpady opakowaniowe powstałe z tego samego rodzaju opakowań jak opakowania, w których zostały wprowadzone produkty
osiągnięcia poziomów zbierania zużytych baterii i akumulatorów
osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu.
Obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu przedsiębiorca może zlecić organizacji odzysku opakowań. Organizacja odzysku opakowań przejmie obowiązek wprowadzającego produkty w opakowaniach na podstawie umowy, w odniesieniu do całej masy opakowań jednego lub kilku rodzajów, jakie firma wprowadziła do obrotu w danym roku kalendarzowym.
Od 1 stycznia 2020 roku roczne sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi składa się poprzez wypełnienie elektronicznego formularza bdo za pośrednictwem indywidualnego konta utworzonego przez Marszałka Województwa przy dokonywaniu wpisu do rejestru bdo.
Opłata produktowa, a publiczne kampanie edukacyjne
Ponadto przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach od 2014 roku są zobowiązani do prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Na kampanie edukacyjne powinno się przekazywać co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym. Wartość ta przeznaczona jest na publiczne kampanie edukacyjne lub na rachunek Urzędu Marszałkowskiego zgodnego z siedzibą lub miejscem zamieszkania (do 31 grudnia roku sprawozdawczego). W ramach rocznego sprawozdania należy przedłożyć informację wskazującą na wysokość środków, jakie przeznaczone zostały na publiczne kampanie edukacyjne.
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty z zakresu działalności szkoleniowej i konsultingowej w odniesieniu do tematu opłaty produktowej.
5. Sprawozdanie związane z obowiązkiem uiszczenia opłaty recyklingowej
Opłata recyklingowa to opłata, którą pobiera od swoich klientów przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego (np. sklep spożywczy) lub hurtowego za wydane im torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów.
Przedsiębiorcy tacy również mają obowiązek zarejestrowania się w Rejestrze BDO i sporządzenia rocznego sprawozdania!
Za co pobierana jest opłata recyklingowa?
Od 1 września 2019 roku opłata recyklingowa pobierana jest za wszystkie reklamówki foliowe oprócz bardzo lekkich toreb o grubości materiału określonego ustawowo poniżej 15 mikrometrów (tzw. jednorazowych zrywek), będących używanych ze względów higienicznych do pakowania żywności sprzedawanej luzem.
Wysokość stawki opłaty recyklingowej wynoszącą 20 gr określono w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 27.08.2019 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej. Oczywiście do tej obowiązkowej opłaty prowadzący sklep może doliczyć właściwą cenę opakowania, np. 15 gr, co oznacza, że ostateczna cena, jaką będzie musiał zapłacić klient, nabywając taką torbę, wyniesie w tym przypadku 40 gr.
Uwaga! Opłaty należy wnosić do 15 dnia miesiąca następującego po danym kwartale, w którym powyższe opłaty zostały pobrane. Wszelka opłata recyklingowa za reklamówki wnoszona musi być na specjalne, wydzielone w tym celu konto bankowe, które zostało ustanowione przez właściwego marszałka województwa.
Opłata recyklingowa – sprawozdanie
Przedsiębiorcy oferujący w jednostkach handlowych torby na zakupy objęte opłatą recyklingową są zobowiązani również do corocznego składania sprawozdań zawierających informację o liczbie nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego.
Sprawozdanie za rok ubiegły należy złożyć do 15 marca każdego roku.
Od 1.01.2020 r. przedsiębiorcy oferujący torby na zakupy objęte opłatą recyklingową są również obowiązani do prowadzenia ewidencji nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego w danym roku kalendarzowym, w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej.
Uwaga! Przedsiębiorcy prowadzący kilka sklepów albo hurtowni muszą prowadzić ewidencję dla każdego sklepu osobno. Taką dokumentację należy przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego owe informacje dotyczą.
6. Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami
Do złożenia sprawozdania odpadowego w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) zobowiązani są:
- wytwórcy odpadów zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów,
- prowadzący działalność polegającą na gospodarowaniu odpadami zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów, z wyłączeniem prowadzącego odbieranie odpadów komunalnych, w zakresie zbierania odpadów, lub przetwarzania odpadów,
- podmioty prowadzące działalność polegającą na wydobywaniu odpadów ze składowiska odpadów lub ze zwałowiska odpadów, na podstawie zgody na wydobywanie odpadów lub decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów w fazie poeksploatacyjnej.
Koszt wykonania sprawozdania zależny jest od zakresu Państwa działalności, ceny zaczynają się już od 300 zł netto.
W celu uzyskania większej ilości informacji zapraszamy do kontaktu naszymi specjalistami z działu środowiska .